dinsdag, maart 16, 2010

Vet en Koolhydraten en Afvallen

dinsdag, maart 16, 2010


Ik ben bezig in het boek 'In defense of Food' van Michael Pollan. Hij omschrijft o.a. het ontstaan van 'low fat' foods. Erg veel goed heeft het de westerse mens niet gedaan, want we zijn gemiddeld dikker dan ooit. Pollan vraagt zich af of dit o.a. samenhangt met het vervangen van vet in ons dieet met koolhydraten, waarbij vooral de lege koolhydraten de boosdoeners zijn.

Lege koolhydraten zitten in alle geraffineerde spullen (witmeel, kant en klaar, snacks, pakjes soep, pizza’s etc) en in geraffineerde suiker en suikerhoudende producten (snoep, frisdrank vruchtennectar, appelmoes, yoki drink, vruchten yoghurt, jam etc). Druivensuiker en vruchtensuiker is (als het niet meer in het fruit zit) geraffineerd. 

Wat is mij opgevallen in het afgelopen jaar? Sinds ik zo veel mogelijk voedsel eet dat niet bewerkt is (ingeblikt, uit pakjes, maar ook gekookt), eet ik relatief weinig lege of 'langzame' koolhydraten, maar veel meer vet. Ik gebruik veel oliën (olijfolie, kokosolie, walnotenolie, lijnzaadolie, hennepolie, sesamolie), eet ongeveer 1 avocado per dag, veel zaden en noten (hebben een heel hoog vetgehalte), als het even kan vette vis (al is mijn man daar geen fan van, dus dat zou ik nog wel meer willen eten dan ik nu doe) en ben een liefhebber van de Echte mayonaise (van die biowinkel want die verkopen een merk zonder suiker). 

Door dit voedingspatroon ben ik niet aangekomen, maar juist afgevallen. Ik heb het idee, dat dit o.a. komt doordat ik minder 'langzame' koolhydraten (brood, aardappelen, pasta en rijst) ben gaan eten. Dat je van vet eten (de juiste vetten dan) aan zou komen, ik vraag het me eigenlijk af! Je lichaam ook echt vet nodig, je hersens bestaan voor een groot deel uit vet, de structuur van je cellen bestaat uit vet, en vet heb je ook nodig om vitamines als A en E op te nemen. Volgens het voedingscentrum zou je zelfs al je energie uit vet en eiwitten kunnen halen (alhoewel dat ook weer niet nodig is, zoals ze zelf ook aangeven).  

Wat ik een interessante vraag vind: is of je niet beter (of je nou wil afvallen of niet) producten zichzelf aanprijzen als zijnde 'vet arm' links kunt laten liggen en vooral op te passen met hoeveel en welke koolhydraten je eet. Het valt me ook op dat 'vet arme' producten vaak vol smaak en geurstoffen zitten. Zo is er bijvoorbeeld aan Light Pindakaas van Calvé zoetstof toegevoegd terwijl de gewone pindakaas alleen bestaat uit pindas, olie en zout. 

Sowieso ben ik van mening (hierin volg ik Michael Pollan) dat je beter alle producten met 'health claims' op de verpakking links kunt laten liggen, want als een product echt gezond voor je is, dan hoeft het niet in grote letters op de verpakking te staan. Op de groente en fruit afdeling zie je nooit schreeuwende teksten boven de kiwi's of komkommers hangen.

Written by

Over gezond leven & zijn, over lekker eten als brandstof voor je lijf & over meer energie & lekkerder in je vel.

0 comments:

Een reactie posten

 

© 2013 Geweldig Gezond. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top